Ar jūsų pusryčiai = DESERTAS? Nr.1: DRIBSNIAI

Pirmos mintys pradėjus galvoti apie desertą − SALDU, DAUG CUKRAUS

Lyg ir visiems aišku, kad kiekvieną dieną pradėję desertu tikriausiai nebūsim labai sveiki, bet kodėl tuomet renkamės visiškai savo sudėtimi ir energetine verte nesiskiriančius pusryčius?

Pusrytinių patiekalų vertimas į „DESERTŲ KALBĄ”

  • Sveikas keksiukas = PYRAGAITIS
  • Glotnutis (smoothie) = LEDŲ KOKTEILIS
  • Granola = PYRAGO TRUPINIAI
  • Pusrytiniai dribsniai su pienu = IŠTIRPĘ LEDAI
  • Jogurtas = LEDAI
  • Blynai = SAUSAINIAI

Štai tokias įžvalgas mokslininkas ir rašytojas A.Levinovitz padarė išanalizavęs populiariausius amerikiečių pusryčių pasirinkimus ir jų energetinę vertę. Deja, dauguma pusrytinių produktų yra tiek pripildyti cukraus, saldiklių, dažų ir visokio šlamšto, kad vargu, ar skiriasi nuo masinės gamybos deserto.

Lietuviški desertiniai pusryčiai

Negaliu sutikti, kad lietuvių pusryčių įpročius galime prilyginti amerikiečių maisto kultūrai, bet pasižiūrėkime, ar mes patys nepradedame ryto desertais.

Dažniausi saldūs pasirinkimai rytais − pusryčių dribsniai, sūreliai, jogurtai. 

1. Pusryčių dribsniai v. ledai

Mažiausiųjų valgytojų prioritetas, bet populiarus ir tarp suaugusiųjų (prašmatniau dar vadinamas „granola”). Pavadinimas tarsi jau iš anksto patvirtina, kad tai yra tinkamas pasirinkimas pusryčiams. Dar visi spalvoti įpakavimai, vitaminai ir užburiantys sveikatos pažadai – valio, PERKAME! Ryte tik belieka užpilti pienu – greita, patogu, laaaabai skanu.

Ar dribsniai su pienu skiriasi nuo ledų?

dribsniai-v-ledai

Tos pačios sudedamosios dalys

Pagrindiniai ledų ingridientai − PIENAS, CUKRUS, vaflis iš MILTŲ. Jeigu tuos pačius ingridientus išdėliotume atvirkščiai: MILTAI, CUKRUS, PIENAS. Nieko neprimena? Dažniausiai parduotuvių lentynose esantys dribsniai pagaminti iš smarkiai perdirbtų grūdų (MILTŲ), sumaišytų su CUKRUMI ar kitais saldžiais sirupais, kad būtų išgauta norima forma, tekstūra. Užpilate savo dribsnius PIENU? Štai ir turite visas ledų sudėtines dalis.

Daugiau kalorijų porcijoje dribsnių

Porcijoje dribsnių su stikline pieno daugiau kalorijų nei porcijoje ledų vafliniame puodelyje.

Valgyti dvi porcijas ledų iš karto kažkaip lyg ir nelabai padoru, bet dribsnių beriam, kiek telpa į dubenėlį ir nesukam galvos. Abejoju, kad ryte traukiate maisto svarstykles ir pasisveriate įspūdingus 30 gramų (saujelę) dribsnių − tokio dydžio porciją rekomenduoja dauguma gamintojų. Kadangi dribsniai, priešingai nei ledai, nėra sunormuoti porcijomis, matuojant iš akies, lengva suvalgyti didesnę porciją − taip kalorijų skaičius dar išauga.

Cukraus kiekis labai panašus

Pačių paprasčiausių pusryčių dribsnių porcija su pienu ir porcija vanilinių ledų vaflyje turi beveik tiek pat cukraus − apie 14 gramų (kad būtų lengviau įsivaizduoti − 4 šaukštelius).

 Šiuo atveju abu lyginami produktai yra smarkiai perdirbti gamykliniu būdu, neturi skaidulų, todėl cukrus ir angliavandeniai labai greitai išsiskiria į kraują, suteikia momentinės energijos (1). Jeigu energija nesunaudojama fizinei veiklai, po valandos jausitės alkani ir net nesuprasdami ieškosite „kažko saldaus”. Tikėtina, kad persivalgysite (kuo labiau produktas perdirbtas, tuo lengviau jo persivalgyti (2)), o nereikalingos kalorijos atsidurs minkštose vietose.

Jei nenorite pusryčiams valgyti deserto

Tikrai ne visi pusryčių dribsniai yra lygiaverčiai desertui, geriau paieškojus galima rasti visai neblogų pilnavertiškų alternatyvų.

Į ką atkreipti dėmesį:

  • Sudėties sąraše cukrus neturėtų būti pačioje pradžioje (kuo aukščiau ingridientų sąraše − tuo jo daugiau). P.S. Cukrus gali slėptis ir po kitais pavadinimais: cukraus sirupas, gliukozės sirupas, miežių salyklas, cukranendrių melasa, dekstrozė, karamelė.
  • Grūdai turėtų būti kuo mažiau išvalyti ir apdoroti (pabandykite įsivaizduoti kaip atrodo tikri grūdai. Abejoju, kad šokoladiniai rutuliukai ar cinamoninės pagalvėlės pirmiausia šovusi į galvą grūdų iliustracija! Ieškokite dribsnių su avižomis, sėklomis, riešutais).
  • Kitos idėjos pilnavertiškiems pusryčiams: sveikesni blynai, kiaušinių patiekalai, avižų košė, natūralus graikiškas jogurtas su šaldytomis uogomis ar riešutais, solotos su lašiša, sūriu.

Laukite tęsinio! Apie kitus mėgstamiausius lietuviškus pusryčių patiekalus − jau netrukus.

Ką pusryčiams valgote jūs?

 

Atsakyti

Naviguoti