Kaip išsirinkti sveiką šokoladą parduotuvių lentynose?

Jeigu būtų sveikuoliškiausių desertų rinkimai, net neabejoju, kad laimėtų − šokoladas. Iš visų demonizuojamų produktų ir perdirbtų saldumynų šokoladas tikriausiai susilaukia mažiausiai kritikos. Juostelę jo dėl geresnės širdies, smegenų ir antioksidacinės funkcijos rekomenduoja net gydytojai ir dietologai. Bet kaip nepasimesti parduotuvių lentynose esančių šokoladų gausoje ir kaip išsirinkti sveiką šokoladą, kuris tikrai bus naudingas mūsų sveikatai? Skaitom toliau ir lekiam palepinti savęs ar kitų šokolado gerbėjų kokybišku gaminiu!

Procentai: daugiau lygu geriau

Ar pamenate, kai parduotuvėse šokolado pasirinkimas būdavo labai paprastas − pieniškas, baltas arba juodas? Niekas net nesukdavo galvos dėl procentų ant pakuotės. Tik pastaruoju metu sveikesnio maisto mados ir sąmoningesnis žmonių požiūris verčia prekybininkus pasitempti. Dėl to dabar šokolado pakuotės mirga ryškiais skaičiukais. Bet ką tie skaičiukai reiškia?

Procentai ant šokolado pakuotės nurodo kokią dalį šiame šokolade sudaro natūrali kakavos masė (kurioje ir yra daugiausiai naudingųjų medžiagų). Tuo tarpu likusius procentus sudaro cukrus, papildomi riebalai, o kartais dar daug sunkiai ištariamų priedų. Kad juodasis šokoladas „dirbtų savo darbą“ rinkitės aukštesnį procentų skaičių, geriausiai prasidedantį nuo 70 % ir daugiau. Taip sumažinsite tikimybę su naudinguoju šokoladu gauti visiškai mums nereikalingų ir neaiškių priedų dozę.

O kaip dėl cukraus?

Natūrali kakava turi intensyvų ir ganėtinai kartų skonį, todėl mūsų skonio receptoriams toks šokolado skonis bent jau pradžioje gali būti nemalonus. Šiek tiek cukraus juodame šokolade nepadarys didelės žalos, o skonis tikrai bus malonesnis.

Abejojate dėl kakavos procento ir baiminatės, kad šokolade gali būti per daug cukraus? Gera taisyklė yra patikrinti, kurioje ingridientų sąrašo vietoje nurodytas cukrus. Kuo cukrus toliau, tuo ir jūsų pasirinktas šokoladas bus naudingesnis (Kaip teisingai skaityti etiketes, galite paskaityti čia). Tiems, kurie gali valgyti ir randa kur įsigyti juodojo šokolado be cukraus, bravo! Sutinku, kad sveika į mitybą (ir gyvenimą?) kartais įtraukti šiek tiek kartumo.

Kiti priedai: sojų lecitinas, kvapai, pienas ir riebalai

Iš tikrųjų, kokybiškam šokoladui pagaminti tikrai nereikia daugiau kaip trijų ingridientų: kakavos masės ar/ir kakavos riebalų ir šiek tiek saldumo (cukraus ar kitų natūralių, saldumą suteikiančių priedų). Deja, norime šokolado, kuris stovėtų ilgai, keliautų per visą pasaulį ir pasiektų mus patrauklioje formoje (be išsiskyrusių riebalų ir nepraradęs formos), o dar kad kaina būtų patraukli. Vartotojų įpročiai ir komerciniai tikslai dažnai verčia gamintojus šokolado ingridientų sąrašą gerokai išplėsti.

Dažniausiai šokolado sudėtyje galite rasti tokius priedus: sojų lecitiną, skonio ir kvapo priedus, pieną ar jo miltelius, kitų konservantų, dažiklių, skonio stipriklių.

Sojų lecitinas

Nors tokie ingridientai kaip sojų lecitinas dedami labai mažais kiekiais ir neturėtų turėti žalingų sveikatai pasėkmių, tačiau jei esate alergiškas sojos produktams ar baiminatės dėl genetiškai modifikuotų produktų įtakos savo sveikatai, geriau rinkitės juodajį šokoladą be šio ingridiento.

Skonio ir kvapo medžiagos

Nereikėtų bijoti natūralių skoninių medžiagų kaip cinamonas, vanilė ar čili. Tačiau, jeigu iš pakuotės neaišku, ar šie priedai nėra sintetiniai, geriau rinktis šokoladą be jų. Kita alternatyva rinktis šokoladą, kuriame tikrai nurodyta, kad kvapiosios medžiagos yra natūralios arba pačiam išlydyti šokoladą ir paskaninti jį norimais prieskoniais.

Sviestas

Į šokoladą dėl malonesnės ir minkštesnės tekstūros gali būti dedama sviesto, tačiau dažnai sudėtyje bus nurodoma, kad tai yra pieno riebalai, kurių nereikėtų baimintis net ir žmonėms netoleruojanties laktozės, nes iš pieno laktozė garinama tol, kol lieka tik riebalai.

Hidrinti riebalai

Baisiausias dalykas, kurio reikėtų vengti juodame šokolade, tai hidrinti (trans) riebalai. Jie tikrai nereikalingi šokoladui pagaminti! Jie taip pat gali paskatinti širdies ir kraujagyslių ligas, diabetą, viršvorį. Todėl, jeigu šokolado sudėtyje radote šį ingridientą, geriau tokio šokolado nepirkite nei sau, nei savo mylimiems žmonėms dovanų, nes galite padaryti daugiau žalos, nei gauti pasitenkinimo jausmo iš plytelės šokolado.

O pagal kokius kriterijus jūs renkatės šokoladą?

 

 

 

komentarai 2

  1. O kaip dėl kakavos sausųjų dalių ir kakavos sviesto? Aš pati stengiuosi rinktis tokį šokoladą, kur kakavos sviesto dalis kuo mažesnė, palyginus su sausomis dalimis. Nes tikrai būna tokių šokoladų, kur kad ir 70%, bet didžioji dalis – sviestas.
    Nemanau, kad kakavos sviestas blogis, bet tiesiog. Kadangi neišskyrėt, tai ir klausiu – ar atkreipiat dėmesį į tai?

    • Lauryna Komentuoti

      Evelina, labai geras klausimas! Tiek kakavos sausosios dalys, tiek sviestas yra natūralios tos pačios kakavos pupelės dalys, plius kakavos sviestas reikalingas šokolado tekstūrai. Rinkdamasi šokoladą daugiausiai dėmesio kreipiu į cukraus vietą ingridientų sąraše ir ar nėra visiškai nereikalingų priedų. Beje, net ir sausosios kakavos dalys teoriškai gali turėti net iki 20 % kakavos sviesto, jeigu jis atskirai sudėtyje neišskirtas.

      Gal bus įdomu, kad žodis „šokoladas“ ir pats produktas nėra tiesiog prekybininkų sugalvotas, šią sąvoką reguliuoja Europos Sąjungos teisės aktai. O konkrečiau, Europos Parlamento ir tarybos Direktyvos 2000/36/EB I priedas.

      Šiame teisės akte nurodyta, kad:
      1. Kakavos sviestas − riebalai, gauti iš kakavos pupų arba jų dalių.
      2. Kakavos milteliai − produktas, gautas presuojant nuvalytas, išlukštentas ir skrudintas kakavos pupas, turintis ne daugiau kaip 9 % vandens, ir kurio sausosiose medžiagose yra ne mažiau kaip 20 % kakavos sviesto.
      3. Mažesnio riebumo kakavos milteliai − kakavos milteliai, kurių sausosiose medžiagose yra mažiau kaip 20 % kakavos sviesto.
      4. Šokoladas − produktas, pagamintas iš kakavos produktų ir cukraus, kurį sudaro ne mažiau kaip 35 % kakavos sausųjų medžiagų, iš jų − ne mažiau kaip 18 % kakavos sviesto ir ne mažiau kaip 14 % kakavos sausųjų neriebiųjų medžiagų.

      Dar galėjote šokolado sudėtyje rasti „kakavos masę” − kuri dažniausiai sudaryta iš kakavos sviesto ir kietųjų dalių, nenurodant jų procentų.

      Tikiuosi atsakiau į jūsų klausimus, sėkmės ragaujant ir renkantis šokoladą ateityje 🙂

Atsakyti

Naviguoti