Kas slepiasi jūsų mėgstamiausiuose SALDAINIUOSE: 2 dalis

Praeitoje dalyje kartu su jumis žiūrėjau į populiariausių lietuviškų saldainių sudėtis ir iš reakcijų mačiau, kaip nustebote pamatę, kad mažučiui saldainiukui pagaminti reikia tiek daug ingridientų. Sudėtys viena už kitą ilgesnės − tiesa, bet gal čia nieko baisaus nėra? Juk kaip ten sako: „nežinai ir širdies neskauda“? Bet aš žinau ir noriu, kad žinotumėte ir jūs, kas jūsų saldainiuose. Galbūt kitą kartą rinkdamiesi šį desertą, pagalvosite apie kokybiškesnes versijas ir savo sveikatą, o ne tik imsite tai, kas skanu, įprasta ar „po ranka“.

Tai ką, pasižiūrėkime atidžiau į ne pačius draugiškiausius ingridientus.

Augaliniai riebalai ir augalinis aliejus

Šie smarkiai perdirbti sojų pupelių, saulėgrąžų, rapsų aliejai ir kiti augaliniai aliejai turi didelius kiekius Omega-6 rebalų, kurių perteklius yra žalingas mūsų sveikatai. Šių riebalų perteklius kaupiasi ląstelėse, keičia jų DNR struktūras, dėl šių pokyčių silpnėja imunitetas, vystosi ligos, chroniški uždegiminiai procesai. Augaliniai riebalai ir aliejai taip pat gali būti paslėptas pavojingiausių hidrintų aliejų šaltinis, apie juos skaitykite toliau.

Iš dalies hidrinti augaliniai riebalai

Jeigu norite smarkiai pagerinti sveikatą, iš mitybos tikrai reikėtų išmesti hidrintus riebalus. O dažniausiai jie slepiasi būtent masinės konditerijos gaminiuose: kepiniuose, sausainiuose, saldainiuose. Čia jau deja negalioja taisyklė: „visko galima po truputį“. Hidrinti riebalų cheminė stuktūra pakeista gamykliniu būdu, todėl šie riebalai tampa kenksmingi mūsų kūnui. Visa eilė mokslinių tyrimų kaltina šiuos riebalus dėl augančios širdies ligų, vėžio, diabeto ir antsvorio epidemijos. Liūdniausia, kad užtenka labai mažų kiekių ir net vienkartinis „pasimėgavimas“ tokiais produktais, gali būti žalingas mūsų sveikatai.

Gliukozės sirupas/Gliukozės fruktozės sirupas/Invertuotas cukraus sirupas/Cukraus sirupas

Šių visų sirupų tikslas labai panašus − išlaikyti drėgmę šokoladuose, saldainiuose, minkštinti tekstūrą ir suteikti malonią burnai konsistenciją. Valgote saldainį su kreminiu įdaru? Taip, tikriausiai sudėtyje rasite ir kurį nors iš sirupų.

Vienas už kitą nei vienas iš šių sirupų nėra geresnis ar blogesnis. Visi paminėti sirupai savo savybėmis panašūs į paprastąjį cukrų, o patekę į organizmą, lygiai taip pat tampa gliukoze ir fruktoze. ES maisto gaminiuose nevartojamas didelės koncentracijos fruktozės sirupas, kuris ypač žalingas, nes kepenys negali perdirbti ar kaupti didelių fruktozės kiekių. Bet koks fruktozės perteklius verčiamas riebalais. JAV saldumynų gamybos situacija ir ingridientai yra gerokai prastesnėje situacijoje, todėl jei gavote saldumynų iš JAV, atkreipkite dėmesį į sudėtį ir fruktozės sirupą ten.

Visos taisyklės, kurios galioja cukraus pertekliui, galioja ir šiems sirupams (apie cukrų skaitykite − čia). Mažiau = geriau, arba ne daugiau 6 šaukštelių (25 g) pridėtinio cukraus suaugusiajam! Kuo daugiau vartojate produktų su sirupais ir cukrumi, tuo didesnė tikimybė, kad dažniau lankysitės pas stomatologą, išsikreips alkio ir sotumo jausmas, padidės nerimas, kaupsis riebalinis sluoksnis, vystysis diabetas, susilpnės imunitetas ir dar prisidės eilė „džiaugsmelių“.

Invertazė

Fermentas iš mielių, skirtas cukrų paversti invertuotu cukraus sirupu, apie kurį kątik kalbėjau.

Poliglicerolio policinoleatas (E476)

Cheminiu būdu iš ricinų ar sojos pupelių aliejaus pagamintas maisto priedas. Jis naudojamas minkštinti šokoladinius glaistus. Kolkas moksliniai tyrimai nurodo, kad naudojamas mažomis dozėmis, šis priedas neturi sveikatai kenksmingų savybių. Tačiau verta atkreipti dėmesį, kad šis priedas naudojamas konditerijoje vietoj natūralaus kakavos sviesto, iš kurio gautume antioksidantus, saugančius ląsteles, o ne tik cheminius priedus.

Glicerolis (E422)

Maisto priedas, gaminamas iš palmių ar kokosų aliejaus (jei augalinis), jaučio taukų (jei gyvūlinis), kukurūzų sirupo, cukraus ar naftos (jei sintetinis) − skanaus! Ant etiketės niekas nedetalizuoja kilmės, tai tikriausiai loterija, kas paklius. Skirtas saldinti arba minkštinti konditerijos gaminius, ilgiau išlaikyti juos drėgnus. Bendrai laikomas saugiu vartoti, bet didesnės šio priedo dozės gali sukelti viduriavimą, vėmimą ir galvos skausmą.

Kalio sorbatas (E202)

Konservantas dedamas į kepinius, kad apsaugotų juos nuo pelėsio. Laikomas daugiausiai saugiu vartoti, bet yra ir tyrimų, kurie sieja šio priedo vartojimą su ardančiu efektu baltiesiems kraujo kūneliams, mutacijomis ląstelėse ir vėžio rizika. Dideli kiekiai taip pat gali sukelti vėmimą, pykinimą, viduriavimą.

Sojų lecitinas (E322)

Šio priedo dedama į konditerijos gaminių struktūrą, kad išlaikytų kietą gaminių struktūrą, neišsiskirtų riebalai. Vartojant labai mažais kiekiais, neturėtų kelti žalingų sveikatai pasėkmių, tačiau jei esate alergiškas sojos produktams ar baiminatės dėl genetiškai modifikuotų produktų įtakos savo sveikatai, tuomet verčiau atsisakyti šio priedo.

 

Atsakyti

Naviguoti