Kokosų aliejus: super maistas ar super melas?

Jeigu nors kiek sekate sveikatos ar mitybos naujienas, tikriausiai pastebėjote naujausią paniką žiniasklaidoje dėl to, koks blogas ir baisus daiktas yra kokosų aliejus. Bet kol žiniasklaida rėkia, kad „kokosų aliejaus vieta yra prie jūsų kūno priežiūros priemonių“, pasižiūrėkime į šį skandalą objektyviau.

Iš kur kilo skandalas dėl kokosų aliejaus?

Amerikos Širdies Asociacija (toliau AŠA) išleido naujas rekomendacijas, kuriose siūloma pakeisti sočiuosius riebalus nesočiaisiais ir taip sumažinti širdies ligų riziką. Rekomendacijoje teigiama, kad tyrimuose, kuriuose buvo sumažintas sočiųjų riebalų suvartojimas ir jie pakeisti nesočiaisiais riebalais, širdies ligos sumažėjo apie 30%.

Tarp tokių sočiųjų riebalų ir širdies ligų kaltininkų kaip sviestas, sūris, grietinė, palmių aliejus ar mėsa atsidūrė ir dar vienas „kaltinamasis“. Taip, atspėjote − kokosų aliejus.

Ar rekomendacijos nebevartoti kokosų aliejaus pagrįstos?

Keletas įdomesnių niuansų apie tyrimus, kuriais rėmėsi AŠA. Vienas iš cituotų tyrimų, vadinamas Eyeres tyrimu. Pats tyrimo autorius teigė, kad palyginus kokosų aliejaus su kitų sočiųjų riebalų (sviesto, jautienos) efektu cholesteroliui − rezultatai yra nepastovūs, todėl dar per anksti daryti konkrečias išvadas dėl kokosų aliejaus įtakos širdies ligoms. Tačiau AŠA tarsi praignoruoja tyrimo autoriaus dvejones ir tvirtai teigia, kad kokosų aliejus gali sukelti širdies ligas kaip mėsa ar sviestas.

Kiti tyrimai, kuriais rėmėsi AŠA, daugiausiai atlikti iki 2013 metų. O trys ar keturi metai yra gan ilgas laiko tarpas, per kurį moksle galėjo pasirodyti naujų atradimų, tačiau AŠA į tai vėl nekreipia pernelyg daug dėmesio.

Panašu, kad AŠA pareiškė gan stiprią poziciją dėl kokosų aliejaus, iš tiesų neturėdama labai stiprių sisteminių apžvalgų iš patikimų tyrimų dėl visų kokoso aliejaus pasėkmių sveikatai.

O kaip tos tautos, kurios valgo daug kokosų?

Azijos ir kitų tropinių salų virtuvė nuo senų laikų neįsivaizduojama be kokoso. Jo ten suvalgoma tikrai daugiau nei kitur pasaulyje. Pavyzdžiui, net 63% dienos kalorijų Polinezijos gyventojai gauna iš kokosų, tačiau ši tauta nemuša širdies smūgių rekordų. Bet neskubėkite daryti išvadų.

Nepamirškime, kad tautos, kurios nuo senų laikų valgo daug kokoso, jį daugiausia valgo natūralioje formoje: minkštimą, kokosų pieną, jų mityboje daug daržovių, ankštinių, nedaug mėsos. Todėl prieš atidarydami kokosų aliejaus stiklainiuką, pirktą sveiko maisto parduotuvėlėje, nebesvajokime, kad valgysime natūraliausią, nuo palmės kątik nukritusį kokosą. Už to stiklainiuko stovi didžiulės gamyklos, perdirbimo ir išgryninimo procesai ir daug daug marketingo. Natūralu? Spręskite jūs.

O gal teisūs kokosų aliejaus garbintojai?

Iki šiol šventai tikėjote tuo, kokia dievo dovana yra kokosų aliejus? Juk jį giria dėl to, kad ir lieknėti padeda, ir dantų valyti nebereikia, ir kasdien jį kaip vitaminus po šaukštą siūlo valgyti ar įsidėti į kavą vietoj grietinėlės (aha, yra tokia mada).

Nors ir sveikatos guru iki šiol garbino kokosų aliejų, visuomet reikėtų į tokius staiga pradedamus garbinti produktus žiūrėti su trupučiu skepticizmo.

Ar kokosų aliejus iki šiol gavo per daug pagyrų nei jis iš tiesų nusipelno?

Idėja, kad kokosų aliejus yra super maistas kilo iš dviejų tyrimų, kuriuos atliko Kolumbijos Universiteto profesorė Marie-Pierre St-Onge. Tyrimais buvo nustatyta, kad tie aliejai, kurių 100% sudaro vidutinio ilgio jungčių riebalų rūgštys, vartojimas GALĖTŲ padėti deginti riebalus. Tačiau, kokosų aliejus turi tik 14% tokių riebalų rūgščių. Net pati autorė pripažino, kad jos tyrimuose nebuvo naudojamas kokosų aliejus, o maisto industrija, sveikatos guru ir žiniasklaida jos tyrimų rezultatus interpretavo taip, kaip patogu jiems.

Joks vienas produktas negali suteikti jums nuostabių savybių, jeigu jūsų bendra mityba yra nesubalansuota. Įsivaizduokite, geriate po du pinakolados kokteilius per dieną ir tik gražėjate ir sveikėjate. Juk irgi kokosai! Bet skamba jau absurdiškiau, pripažinkite.

Tuo tarpu mitybą galima labai greitai išbalansuoti. Todėl staiga įtraukiant naujus madingus maisto produktus, reikėtų pagalvoti, kokių maisto medžiagų neteksime atsisakę įprastinių pasirinkimų ar kokių medžiagų valgysime daugiau nei įprastai. Laikui bėgant tokie neapgalvoti pokyčiai gali padaryti daugiau žalos, nei verta magiško produkto mada.

Ką daryti toliau ir ar verta nerimauti?

Kaip supratote, siūloma pakeisti sočiuosius riebalus. Ar tai įmanoma realiame gyvenime? Tam tikras kiekis sočiųjų riebalų yra gausybėje augalinių produktų − jau minėtuose „geruosiuose“ avokaduose, alyvuogių aliejuje, riešutuose ir sėklose.

Bet grįžkime prie kokosų aliejaus.

Tai, kad AŠA nerekomenduoja kokosų aliejaus, nereiškia, kad ji sako, jog daugiau niekada gyvenime neturėtumėte valgyti kokosų aliejaus. Tiesa, kad šaukštais valgyti kokosų aliejų tikriausiai nėra pati geriausia mintis, tas pats galioja ir sviestui. Tačiau jei darote tai sąmoningai ir jūsų mityboje vyrauja įvairovė, neturėtumėte panikuoti.

Net pati AŠA suaugusiam žmogui rekomenduoja nevalgyti daugiau kaip 13 g (1 šaukšo) sočiųjų riebalų per dieną. Tokia rekomendacija yra daugiau nei dosni. Todėl šaukštas kokosų aliejaus vieną kartą per savaitę kepant sausainius ar šaukštelis kepant daržoves, neturėtų būti didysis demonas, kuris sugriaus jūsų sveikatą, ypač jei jūsų kasdienė mityba yra pilnavertė. Kaip ir su daugeliu produktų, svarbu neužsiciklinti su kokosų aliejumi ir nepradėti jame „maudyti“ viso savo valgomo maisto, tikintis, kad jis atneš super galių jums.

Jeigu valgote labai daug šio aliejaus didelėmis porcijomis, tuomet galite tikėtis, kad galbūt kažkada susirgsite širdies ligomis, o galbūt ir ne. Iki šiol atlikti tyrimai nėra vienareikšmiški. Mūsų genetika kartais gali priversti tyrimų autorius ir daktarus aikčioti iš nuostabos. Todėl mityba ir mitybos mokslas negali būti visiškai absoliutūs. Tačiau visiškai numoti ranka į esamus tyrimus irgi nereikėtų. Panašu, kad po tokio skandalo, bet kokiu atveju, kokoso aliejaus suvartojimas sumažės.

Pabaigai

Iš viso šio burbulo svarbiausia tai, kad nereikėtų bukai klausyti skambių antraščių ir daryti skubotų išvadų. Verčiau jau stebėkite, kaip jūsų organizmas reaguoja į naujus super maistus, nepamirškite reguliariai tikrintis sveikatos ir darytis tyrimų. Tokiu būdu turėsite objektyviausias rekomendacijas, kurios tinka jums, o ne jūsų kaimynui ar bendradarbiui.

Be to, mityboje vartojamų riebalų tyrimus atlikti yra pakankamai sudėtinga. Reikia daug laiko, nepaprastai didelių finansų, daug žmonių, ypatingų sąlygų, daug planavimo ir priežiūros. Būtent todėl dar anksti daryti galutines išvadas. O kolkas galime tik laukti naujo madingiausio sveiko produkto horizonte!

Daugiau objektyvių argumentų apie kokosų aliejų galite rasti čia: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Atsakyti

Naviguoti