Kodėl patarimas NEĖSK neveikia ir kas verčia valgyti daugiau

Karts nuo karto paskaitau mūsų lietuviškų įžymybių Facebook’o įrašus ir komentarus, ypač, kai kalba pradeda eiti apie svorį ar dietas. Jeigu jūs irgi sekate savo mėgstamos įžymybės gyvenimą, tikriausiai esate iš žinomų moterų komentarų ar interviu išgirdę kurį nors iš patarimų: „…žinok yra labai gera dieta pavadinimu NEĖSK… arba „…man labai padeda ant šaldytuvo uždėtas lipnus lapelis „neėsk, karve“…. Nebūtina stebėti žvaigždžių, juk mūsų artimoje aplinkoje irgi galime išgirsti „neėsk“ strategijos pasiūlymą svoriui kontroliuoti.

Jeigu viskas būtų taip paprasta, kaip pasakai sau „neėsk“ ir veikia, tai mes neturėtume nutukusių žmonių, po streso darbe nepavirstume peralkusiais dinozaurais, nebūtų persivalgymo per šventes, išgėrę porą taurių alkoholio irgi išlaikytume saiką ir tikrai nepradėtume valgyti tų čipsų, kurių šiaip nevalgytume. Sporto klubuose gerokai sumažėtų lankytojų, nenorėtume pakartoti labai skanaus mamos kepto pyrago, nėščios moterys po gimdymo nesikankintų bandydamos grįžti į buvusias apimtis. Jeigu viskas būtų taip paprasta, neegzistuotų tokios problemos kaip bulimija ir depresija.

Realybė TRUPUČIUKĄ kitokia. Ar valgysime daugiau, ar mažiau, nepriklauso tik nuo mūsų valios pastangų, skambių patarimų ar lipduko ant šaldytuvo. Svorį įtakoja daug daugiau biologinių procesų nei mes galvojame, kai nusprendžiame laikytis dietų. Savikontrolės ir valgymo psichologijos mokslininkė T. Mann (PhD) išskiria tris biologinius procesus, kurie smarkiai kovoja su mūsų lieknėjimo norais.

Genai žaidžia svorio žaidimą

Mūsų genai didžia dalimi lemia, koks svoris ir koks sudėjimas mus lydės per gyvenimą. Genai nusprendžia ne konkretų svorį, o mūsų svorio ribas, kurias galime sveikai ir lengvai palaikyti per visą savo suaugusį gyvenimą. Jeigu mūsų svoris dėl vienokių ar kitokių priežasčių išlipa žemiau ar aukščiau tų ribų, skirtingi kūno procesai kaip galėdami bando mus sugrąžinti į tas ribas.

Kai mūsų svoris yra tose genetiškai nustatytose ribose, mums beveik nereikia jokių pastangų palaikyti šį svorį. Galime valgyti truputį mažiau ar daugiau, sportuoti daugiau ar mažiau, tačiau didelės ilgalaikės įtakos savo svoriui nepadarysime.

Bet tarkim mums nepatinka tas genetiškai nustatytas svoris ir mes norime sverti mažiau. Kas vyksta? Kūnas pradeda manyti, kad prasidėjo badas, kurio rezultatas gali būti mūsų mirtis. Aišku, mes gi nenorime mirti, mes gi norime tik mažesnio svorio, bet kūnas taip supranta mūsų sumažėjusį svorį. Kad apsaugotų nuo įsivaizduojamos mirties, kūnas įjungia kritinės padėties mygtuką: verčia mus valgyti daugiau ir kaupia riebalus tam, kad apsaugotų nuo bado.

Smegenyse pasikeičia procesai

Kai laikomės dietų, valgome nepakankamai kalorijų, jaučiamės alkani, smegenys pradeda kitaip reaguoti į skaniai atrodantį maistą. Smegenų dalys, kurios tampa neįprastai aktyvios priverčia mus daug labiau pastebėti maistą, mes skiriame daug daugiau dėmesio maistui, kurį pamatome ir maistąas ima atrodyti daug skanesnis ir viliojantįis nei įprastai. Tuo pačiu metu daug silpniau veikia smegenų dalis, kuri atsakinga už sprendimų priėmimą ir kuri įprastai padeda atsilaikyti pagundoms. Tiek vienas, tiek kitas procesas smegenyse norą „neėsti“ tiesiog padaro neįmanomu dalyku. Beje, tų žmonių, kurie turi daug antsvorio ar ilgą laiką laikosi dietų, minėti smegenų procesai yra itin stiprūs.

Hormonai verčia valgyti daugiau

Laikėtės dietos, numetėte svorio ir natūralu, atsikratėte nemažo kiekio riebalų, kuriuos kaltinote dėl prastos savo išvaizdos? Dažnai pamirštame, kad riebalai nėra tiesiog kažkoks drebutis, tai aktyvi mūsų endokrininės sistemos dalis. Riebalinis audinys gamina hormonus, kurie reguliuoja alkio ir sotumo jausmą. Kai dietos ar sporto pagalba sumažinate riebalų kiekį, pasikeičia ir jūsų kūno hormonai. Sumažėja tie hormonai, kurie padeda mums jaustis sočiais, o alkio hormonų kiekis padidėja. Šie hormonų pokyčiai skatina mus valgyti ir valgyti DAUG.

Daugiau apie dietas ir valgymo psichologiją ankstesniuose straipsniuose čia ir čia.

 

 

 

Atsakyti

Naviguoti