Ortoreksija arba kaip atpažinti, kad tavo sveika mityba tampa liga

Facebookas ir Instagramas tiesiog mirga nuo sveikų receptų nuotraukų ir asmenybių, propaguojančių sveiką gyvenimo būdą bei super maisto produktus. Smagu, kad vis daugiau žmonių tampa sąmoningesni dėl to, ką deda į burną ir kokius sveikos gyvensenos įpročius propaguoja. Tačiau dabar, labiau nei bet kada, vis daugiau merginų ir moterų tampa sveikos mitybos įkaitėmis. O tokie pareiškimai, kaip „atsisakiau cukraus”, „nevalgau mėsos”, „negeriu karvių pieno”, gali būti visiškai ne sveikos mitybos atributai, o signalizuoti apie rimtus esamus arba besivystančius valgymo sutrikimus ir kartais neatstatomas sveikatos problemas. Šiandien pakalbėkime apie tą dažnai nutylimą sveikos mitybos pusę, dar vadinamą ortoreksija.

Kas yra ortoreksija?

Ortoreksija yra liguista manija sveikai mitybai ir sveikuoliškam gyvenimo būdui. Ortoreksija pasireiškia tuomet, kai sveika mityba atrodo kaip vienintelis teisingas pasirinkimas. Pradedame manyti, kad būsime sveiki, gražūs ir liekni, tik jeigu skrupulingai valgysime „švarų”, natūralų, kuo mažiau perdirbtą ir kuo mažiau priedų turintį maistą. Imame laikytis savo griežtai nustatyto sveikų produktų sąrašo. Cukrus, miltai, riebaluose kepti produktai, greitas maistas, pieno, gyvuliniai produktai, angliavandeniai, kepiniai, desertai, gazuoti gėrimai, alkoholis – tai pavyzdžiai maisto, kuris įtraukiamas į neleidžiamų produktų sąrašą, jo vengiama su didžiausia baime, o suvalgius tokio maisto jaučiamas didelis kaltės jausmas.

Požymiai, kurie gali padėti atpažinti ortoreksiją savo arba artimųjų elgesyje:

  1. Daug laiko praleidžiate galvodami ir skaitydami apie sveiką maistą, ieškodami sveikų receptų, informacijos apie „blogus” maisto produktus, nesveikus gaminimo būdus, perdirbtą maistą, maisto priedus.
  2. Laikotės maisto taisyklių, kurias pažeidę jaučiatės, kad ne tik prarasite kontrolę, bet ir susirgsite, jus išbers, sustorėsite, išpūs pilvą, skaudės skrandį, būsite nelaimingi, negražūs.
  3. Jaučiate didelį kaltės jausmą, jei pažeidėte savo maisto taisykles.
  4. Baudžiate save už „nusižengimą” maisto taisyklėms atidirbinėdami sporto salėje, bėgdami tolimas distancijas, imatės detokso, iškrovos dienų, ribojate maisto produktus.
  5. Atsisakote ne pagal jūsų maisto taisykles namiškių ar kavinėse ruošto maisto, prisidengdami, jog jūs taip „nesveikai” nesimaitinate, esate nealkanas, skauda skrandį, netoleruojate tam tikrų produktų, nors to nediagnozavo joks medikas.
  6. Perkate „super maisto” produktus, kurie yra neadekvačiai brangūs, bet tikite, kad jų didelę kainą pateisins nepaprasti sveikatos pažadai.
  7. Ribojate dideles maisto grupes (pieno produktai, gyvuliniai produktai, miltiniai produktai) tikėdami, kad valgote „švariai”. Bet iš tiesų suvartojate per mažai kalorijų, negaunate visų reikalingų maisto medžiagų.
  8. Tampate svarstyklių įkaitais. Kasdien, kartais ir po kelis kartus einate svertis, taip sau patvirtindami, kad jūsų „sveika” mityba duoda rezultatus, o pamatę, jog svoris nemažėja arba padidėjo, pradedate save graužti arba dar labiau apriboti maistą.
  9. Valgote maisto produktus, kurie yra prėski, bjauraus skonio. Tačiau save įtikinate, kad tai yra būtina sąlyga būti sveikiems ir neva „pripratote“ prie tokio skonio.
  10. Jaučiatės viršesni už tuos žmones, kurie valgo viską, o ypač greitą maistą, saldumynus, traškučius, geria saldžius gėrimus, alkoholį.
  11. Izoliuojate save nuo draugų, šeimos ir kolegų, bijodami, kad reikės valgyti maistą, kuris neatitinka jūsų taisyklių.

Kas paskatina ortoreksiją?

Manija sveikam maistui gali atsirasti dėl šeimos valgymo įpročių, drastiškai ribojančių nesveikus maisto produktus ir nuolatos tai akcentuojančių tėvų, maisto skirstymo į „blogą” ir „gerą”, madų socialinėse platformose, po tam tikrų ligų ar sveikatos sutrikimų (ypač virškinimo ligos, spoguotumas, artimųjų rimta liga, kuri paskatina pradėti sveikiau maitintis). Kartais pakanka tik išgirsti ar pamatyti vaizdinę medžiagą apie negatyvią tam tikrų produktų ar maisto grupių pusę, tam kad tas produktas ar visa maisto grupė būtų išbraukta iš mitybos. 

Kodėl apie ortoreksiją turime kalbėti garsiai? 

Ortoreksija, nors ir kolkas nėra oficialiai pripažįstama valgymo sutrikimu, tačiau būtent ortoreksija yra pirmas žingsnis link anoreksijos, bulimijos ar persivalgymo sindromo. Ortoreksija gali žalingai paveikti jaunų bręstančių mergaičių psichiką. Taip pat padidinti nervingumą, paskatinti iškreiptą santykį su maistu ir savo kūnu. Būti vitaminų ir mineralų trūkumo, silpnumo, nuovargio pirežastimi.

Kaip maitintis sveikiau, bet nebūti ortoreksijos aukomis?

Nuvalkiota, bet pati teisingiausia frazė, jog sveika mityba – tai balansas. Balansas reiškia, kad turėtume stengtis taikyti elementarius sveikos mitybos principus savo kasdienybėje. Valgyti daugiau daržovių, kokybiškų baltymų, gerųjų riebalų, dažniau rinktis pilnavertiškus produktus. 

Bet nepaprastai svarbu nepamiršti pasirūpinti ir savo psichologine sveikata. Nustoti sau drausti ir fanatiškai bijoti „nesveiko” maisto. Nes maistas yra ne tik energija, maistas yra didelis pasitenkinimo šaltinis, kultūros pažinimo ir socializacijos dalis. Nesudėtinga ir tikrai maistinga išsikepti varškėčius baltus miltus pakeitus avižomis, o ledus pasigaminti iš šaldytų bananų. Bet kartais be jokio kaltės jausmo suvalgytas pats riebiausias torto gabalėlis su cukrumi ir miltais ar burgeris su bulvytėmis gali būti nuostabiai praleisto laiko geroje kompanijoje, pirmo pasimatymo ar ypatingos progos atsiminimas, kaskart priverčiantis nusišypsoti.

*Šaltiniai:

Dunn, T. M., Bratman, S. On orthorexia nervosa: A review of the literature and proposed diagnostic criteria. 2016.

Kiss‐Leizer, M., Rigó, A. People behind unhealthy obsession to healthy food: the personality profile of tendency to orthorexia nervosa. 2018

McGregor, R. Orthorexia: When Healthy Eating Goes Bad. 2017

Daugiau apie ortoreksiją ir kitus valgymo sutrikimus čia.

 

Atsakyti

Naviguoti